مقاله و بهترین ها

بایگانی

راز موفقیت امام خمینى(ره) چه بود؟

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۴۰ ب.ظ

اگر کسی غیبت می‌کرد امام او را از مجلس بیرون می‌کرد اما حالا غیبت و تهمت و دروغ چقدر راح صورت می‌گیرد!...


امام خمینى(س) قبل از اینکه به عنوان استاد بزرگ حوزه علمیه قم و سپس به عنوان یکى از مراجع بزرگ پس از وفات آیت‌الله بروجردى(قدس سره) مطرح شود و شناخته گردد؛ به عنوان عالمى ربانى و عمیقاً اهل معنى و معلم بزرگ اخلاق و مهذِّب و مهذَّب نفوس شناخته مى ‏شد.

او به معناى واقعى کلمه به خودسازى قیام کرد و جان خویش را به اکسیر اخلاص دگرگون ساخته بود و از همین رهگذر که جان او دگرگون شده بود، توانست جامعه و جریان را در مسیر دگرگونى قرار دهد و تحولات سازنده‏اى بوجود آورد.

او علیرغم همه مراقبت‏ها و گریز از شهرت و فرار از معروفیت نزد نفوس مستعده و شائق خودسازى و کمال شناخته شده بود و جذبه جان با صفا و وارسته او چنان شورى در جانها بوجود آورده بود که به واقع دلداده و عاشق استاد خود بودند و از حرکات و سکنات او درس‏ها مى ‏گرفتند.

آیت‌الله ابراهیم امینى یکى از شاگردان شیداى امام و تربیت یافته مکتب تربیتى روح‌الله است که اکنون پس از حدود هفتاد سال وقتى از درس اخلاق دگرگون کننده حاج آقا روح‌الله در سال 1321 سخن مى‏ گوید تو گویى هم اینک از محضر استاد برخاسته و با جانى لبریز از فیوضات استاد آن محفل معنوى را گزارش مى‏ کند.

در آستانه بیست و دومین سالگرد رحلت آن سفر کرده که صد قافله دل را نیز با خود برد، روزنامه جمهوری اسلامی گفت و شنودى با آیت‌الله امینى انجام داد که مهمترین بخشهای آن به شرح ذیل است.

* درس اخلاق امام که در سالهای دهه 20 در مدرسه فیضیه می‌گفتند بقدری گیرا بود که اکثر افرادی که در آن شرکت می‌کردند، زار زار گریه می‌کردند.

* امام خمینی، در حجره خودشان از دوستان برای جلسات انس پذیرائی می‌کرد ولی مقید بود کسی غیبت نکند و اگر کسی غیبت می‌کرد به او پیغام می‌داد که در جلسه بعدی شرکت نکند.

* بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی، همه مراجع رساله منتشر کردند ولی امام خمینی در برابر این پیشنهاد که فتاوایشان در حاشیه عروه الوثقی بشرط آنکه 500 جلد آنرا خودشان بخرند چاپ شود، حاضر به قبول نشدند و گفتند هرکس مقلد من است خودش برود رساله چاپ کند.

* همه مراجع برای آیت‌الله بروجردی مجلس ختم برگزار کردند و من به امام عرض کردم مگر شما با آقای بروجردی مخالف بودید که برای ایشان مجلس فاتحه نگرفتید؟ امام فرمودند من به قدری از فوت آقای بروجردی ناراحتم که حتی طاقت ندارم سر قبرش بروم. بعد از آنکه متوجه شدند مجلس فاتحه نگرفتن ممکن است مفهوم منفی داشته باشد، دستور دادند مجلسی از طرف ایشان برگزار شود ولی گفتند اسمی از من برده نشود.

* مداومت به اخلاص خیلی سخت است ولی اخلاص امام در طول زندگی بود و بعد از انقلاب همه جا ظاهر بود و رمز محبوبیت امام هم همین بود.

* در جامعه ما سیاست حتی اخلاق را تحت الشعاع قرار داده است.

* اگر کسی غیبت می‌کرد امام او را از مجلس بیرون می‌کرد اما حالا غیبت و تهمت و دروغ چقدر راحت صورت می‌گیرد!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۲۳
ahmad ...

نظرات  (۳)

یبلبیل
خیلی جالبه
خیلی جالبه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی