مقاله و بهترین ها

بایگانی

دگرگونی های قیامت

شنبه, ۹ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۱۰ ب.ظ

قیامت

تنها راه برای پی بردن به احوال و احکام قیامت مراجعه به قرآن کریم و گفته های معصومین (ع) است . با مراجعه به قرآن کریم دانسته می شود که برپا شدن قیامت ، مقارن با تحولات بزرگی در نظام این جهان است به گونه ای که بساط این عالم برچیده شده و عالم دیگری برپا می گردد. آن گاه همه ی انسانها از آغاز تا پایان خلقت زنده می گردند و نتایج اعمال خود را می بینند و چون آیات مربوط به این بحث فراوان است و بررسی آنها به درازا می کشد از این رو تنها به ذکر فشرده ی مضامین آنها بسنده می کنیم .


دگرگونی زمین کوهها و دریاها

در زمین زلزله ی عظیمی پدید می آید(2)   

و آنچه در درون زمین است خارج می شود،(3) اجزای زمین متلاشی می گردد،(4) دریاها شکافته می شوند،(5) کوهها به حرکت در می آیند،(6) و در هم کوبیده می شوند،(7) و مانند توده ی شن می گردند، (8) و سپس به صورت پشم حلاجی شده در آمده، (9) آنگاه در فضا پراکنده می شوند، (10) و از سلسله کوههای سر به آسمان کشیده جز سرابی باقی نمی ماند. (11)

از معصوم سۆال کردند که فاصله ی این دو نفخه یعنی مدتی که هیچ جنبنده ای در عالم وجود نیست چقدر است؟ در روایتی می فرماید چهل سال و در روایت دیگر چهار صد سال طول می کشد

دگرگونی آسمان و ستارگان

ماه(12) خورشید(13) و ستارگان عظیمی که بعضی از آنها میلیونها بار از خورشید ما بزرگتر و پر فروغترند، تیره و خاموش می شوند(14) و نظم حرکت آنها به هم می خورد(15) خورشید و ماه به هم  می پیوندند(16) آسمان که مانند سقفی محفوظ و محکم این جهان را احاطه کرده است سست و متزلزل می گردد(17) و می شکافد و از هم می درد(18) و طومار آن درهم می پیچد (19) اجرام آسمانی به مانند فلز گداخته در می آید(20) و فضای جهان پر از دود و ابر می شود.(21)

صور اسرافیل
نفخه ی صور توسط اسرافیل (ع)

از آیات و اخبار این طور استفاده می شود که دو نفخ در صور است یکی نفخ اماته (مرگ) و دیگری نفخ احیاء (حیات) کار اسرافیل (ع) هنگام قیامت است که همیشه صور در دست اوست و منتظر امر پروردگار است (چنانکه از روایات استفاده می شود) هنگامی که پروردگار امر فرمود از آسمان به زمین می آید، حرکت که می کند ولوله ای در آسمان می افتد و اهل آسمانها به لرزه در می آیند. وقتی که به زمین رسید در بیت المقدس محاذی کعبه ی معظمه ندا می کند که "موتوا" همه بمیرید. به یک نفخه نمی ماند جنبیده ای مگر اینکه نفسهایشان قطع می شود. در روایات آمده که بعضی در بازار مشغول داد و ستد هستند همانجا نفخه ی اماته دمیده می شود و می افتند و دیگر به وصیت کردن و به منزل برگشتن نمی رسند ، همانطوری که خدایتعالی در سوره ی مبارکه یس تذکر می فرماید. سپس امر می شود که اسرافیل به اهل آسمانها هم بدمد که صاحب روحی در آسمانها نمی ماند و آنها هم می میرند آن وقت امر می شود که خود اسرافیل هم بمیرد.

خدا می ماند و بس:

لمن الملک الیوم – لله الواحد القهار

ندای قهر الهی بلند می شود که ای گردنکشها ای آنهایی که کبر می ورزیدید (من، من می کردید) کجا هستید امروز حکومت و سلطنت مطلقه برای کیست؟ یک نفر نیست که جواب بدهد "لله الواحد القهار" پس از این نفخه مدتی می گذرد که نفخه ی احیاء و زنده شدن و برپاشدن قیامت دمیده می شود.

هنگامی که پروردگار امر فرمود از آسمان به زمین می آید ، حرکت که می کند ولوله ای در آسمان می افتد و اهل آسمانها به لرزه در می آیند. وقتی که به زمین رسید در بیت المقدس محاذی کعبه ی معظمه ندا می کند که "موتوا" همه بمیرید

از معصوم سۆال کردند که فاصله ی این دو نفخه یعنی مدتی که هیچ جنبنده ای در عالم وجود نیست چقدر است؟ در روایتی می فرماید چهل سال و در روایت دیگر چهار صد سال طول می کشد.

 

دوباره در صور می دمد

اول کسی که به امر پروردگار دوباره زنده می شود اسرافیل است که باید در صور بدمد تا قیامت برپا شود اسرافیل ندا می کند ای روحهایی که از بدنها بیرونید ای بدنهای پراکنده شده – ای گوشت و استخوانهای پوسیده و موهای متفرق شده همه  برگردید و جمع شوید برای حساب بشتابید برای حساب.

وحی الهی به زمین می رسد که آنچه در جوف دارد بیرون بریزید "و اخرجت الارض اثقالها" آنچه از بدنها در زمین است "به واسطه ی زلزله ی شدید" بیرون می ریزد. اجمالا ذرات بدن به هم پیوسته و روح در آن دمیده می شود ، یکدفعه همه می ایستند هیچ مانعی ندارد که همه با هم بدنشان درست و روح در آنها دمیده شود برای خدا خلقت یک نفر و یا میلیاردها نفر فرقی ندارد همه می ایستند. (22)

 

چکیده ی مطالب:

برای آغاز و پایان هر امری مراحل خاصی باید طی شود و در آستانه ی قیامت نیز همین گونه و دگرگونیهایی در عالم خلقت رخ می دهد. که با دمیدن اسرافیل در صور آغاز می شود.

 

پی نوشت:

1-    این قسمت برگرفته شده از کتاب ارزشمند آموزش عقاید (ج3، درس 50) تألیف استاد مصباح یزدی است.

2-    زلزال/1، واقعه/4، حج/1، مزمل/14.

3-    زلزال/2، انشقاق/4.

4-    الحاقة/14، فجر/21.

5-    تکویر/6، انفطار/3.

6-    کهف/47، نحل/88، طور/10، تکویر/2

7-    واقعه/5، الحاقه/14.

8-    مزمل/14.

9-    معارج/9، قارعه/5.

10-  طه/107-105، مرسلات/10.

11-  نباء/20، کهف/8.

12-   قیامت/8.

13-   تکویر /1.

14-   تکویر/2.

15-  انفطار/2.

16-  قیامت/9.

17-  طور/9، الحاقه/16.

18- الرحمن/37، الحاقه/16، مزمل/18، مرسلات/9، نباء/19، انفطار/1، انشقاق/1.

19- انبیا/104، تکویر/11.

20-  معارج/8.

21-  فرقان/25، دخان/10.

22-  این مطالب از کتاب معاد شهید دستغیب برگرفته شده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۰۹
ahmad ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی